Skip to main content

Experternas råd när du ska sälja ditt företag

Har du planer på att sälja ditt företag, eller är beslutet redan fattat? Låt oss vägleda dig. Svensk FöretagsFörmedling har lång erfarenhet av att hjälpa företagare genom hela försäljningsprocessen – från start till mål. Med både rationell och emotionell förståelse för vad det innebär att sälja ett bolag, erbjuder vi vägledning som ökar värdet i affären.

Våra experter ger dig här 5 värdefulla råd som ökar dina förutsättningar för en framgångsrik företagsförsäljning. För en än mer lyckad försäljning på alla plan uppmanar vi dig att ta kontakt med en av våra transaktionsrådgivare. En professionell sådan som lyssnar på alla dina önskemål, kan se alla unika förutsättningar och hitta lösningarna för just din affär.

1. Hitta och bestäm rätt tidpunkt

Du har beslutat dig för att sälja. Först kanske du tänker att det bästa är om det sker så fort som möjligt, men tidpunkten är i högsta grad avgörande för utgången. En försäljningsprocess tar tid. En överlåtelse kan ta upp till ett år från start till mål och vårt råd är därför att påbörja dina förberedelser tidigare än du inledningsvis har tänkt dig. Utgå från att en seriös köpare värnar om företagets kontinuitet för att säkerställa sin investerings långsiktighet. Detta innebär i praktiken att du som tidigare ägare i många fall kvarstår i bolaget en tid efter försäljningen. Hur långt tid du som säljare kvarstår i bolaget varierar naturligtvis beroende på både dina och köparens intentioner.

Nu är det dags att identifiera varför du säljer. Vilka orsaker och drivkrafter finns? Är bolaget begränsat i nuvarande struktur, vill du kapitalisera på bolagets värde – delvis eller i sin helhet, eller är drivkrafterna en kombination av många parametrar? Andra aspekter att ta hänsyn till kan vara att trygga de anställdas fortsatta engagemang och roller eller en möjlighet för ditt företag att utvecklas och komma in i ett nytt sammanhang.

De drivkrafter som hjälpte dig ta beslutet om försäljning av din verksamhet sätter agendan för vilken typ av köpare du är intresserad av att komma i kontakt med.

2. Kartlägg marknaden

Marknaden och köparnas förutsättningar har stor betydelse för hur framgångsrik företagsförsäljningen blir. Förvärvsintresset i en viss bransch kan variera från tid till annan, beroende på rad orsaker, t ex om marknaden är i tillväxt eller avtagande. Det är inte optimalt att inleda en försäljning i en bransch som för tillfället har en svacka. Då är det bättre att blicka framåt eftersom läget sannolikt kommer att vara ett annat vid ett senare tillfälle. Ett annat perspektiv är att man behöver kommunicera med marknaden och hitta rätt köpare vid rätt tidpunkt på året.

För att på djupet kartlägga marknaden krävs att man systematiskt kartlägger och bevakar både industriella och finansiella aktiva köpare. Ibland krävs det kännedom över branschgränserna. Den kunskapen och det kontaktnätet får du del av när du låter Svensk FöretagsFörmedling blir rådgivare i din företagsförsäljning.

3. Förbered dig och bolaget

Det finns många moment och arbetsuppgifter som bör klaras av före försäljningen, vi kallar detta för ”värdeskapande förberedelser”.

Exempel på sådana är att renodla och förtydliga resultat- och balansräkning samt att klargöra ägarstrukturen. Det är viktigt att bolaget inte är helt beroende av den nuvarande ägaren utan att det har skapats en struktur i verksamheten med flera individer som kan axla strategiska och operativa frågor. Det är också viktigt att överenskommelser och avtal med såväl kunder som leverantörer är tydliga. Se över dessa och säkerställ arbetsprocesser och strukturkapital inför en försäljning.

De värdeskapande förberedelserna påverkar hela affären. Förutsättningarna varierar från affär till affär och de kan vara mer eller mindre komplicerade. Ju bättre förberedelser, desto större möjlighet att lyckas med affären. Ett råd är att vara lika metodisk nu när du ska sälja, som när du byggde upp verksamheten.

Tänk på att det inte bara är bolaget som behöver förberedas för försäljningen. Att sälja sitt bolag är i högsta grad något som påverkar dig emotionellt, så även du själv behöver ställa in dig på den nya verkligheten. Transaktionsrådgivarna på Svensk Företagsförmedling har egen erfarenhet att äga företag och förstår, både rationellt och emotionellt, hur det kan kännas att sälja sitt bolag.

4. Kontroll genom hela processen

En företagsöverlåtelse kan vara mer eller mindre komplicerad och det krävs olika kompetenser vid olika tillfällen. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och det är viktigt att ta hela processen i beaktande när man ska sälja sitt företag.

Svensk FöretagsFörmedling har en beprövad process och tar ett helhetsansvar för alla delar i en företagsöverlåtelse. Vi arbetar i lokala team och har en utsedd projektledare som håller i affären från start till mål, gärna i nära dialog med parternas revisorer, banker och jurister. Vi har även tillgång till egna jurister som kan kopplas in och bli en integrerad del av projektet. Tillsammans säkerställer vi trygghet och marknadsmässighet i processens och avtalens alla delar.

Vårt erbjudande är att vägleda och underlätta för dig att bibehålla fokus på att fortsätta driva verksamheten. Köparna som vi är i kontakt med är vanligtvis både erfarna och resursstarka och det är av yttersta vikt att du som säljare har en rådgivare som på alla plan kan tillvarata dina intressen.

5. Våga marknadsutsätta buden

Vårt råd är att analysera marknaden, dess attraktivitet och hur en köparkrets skulle kunna se ut. När du sedan fått ett bud bör du granska såväl köparna som budet. Hur marknadsmässigt är budet och uppfyller det dina önskningar, även på punkter bortom köpesumman? Det händer att bolag blir uppvaktade direkt av köpare och väljer att gå vidare utan att ha analyserat erbjudandet och jämfört det med andra möjliga intressenters bud. Med vår process blir det annorlunda.

Vår erfarenhet säger att det första budet inte alltid är det bästa du kan få. Till vår hjälp har vi statistik från tusentals affärer samt ett väletablerat nätverk med såväl industriella som finansiella köpare som är aktiva på marknaden. Vi hjälper dig att granska köparna, planera för eventuella återinvesteringar och på olika sätt få hävstång i affären genom fler och bättre möjligheter.

Svensk FöretagsFörmedling ser till att buden är marknadsmässiga samt skapar bästa möjliga förutsättningar och villkor för just din affär. Våra team har genomfört tusentals framgångsrika affärer där vi varit rådgivare till privatägda företag, börsbolag och investerare. Vi är rikstäckande och arbetar nära dig som uppdragsgivare.

Experternas råd när du ska sälja ditt företag

Har du planer på att sälja ditt företag, eller är beslutet redan fattat? Låt oss vägleda dig. Svensk FöretagsFörmedling har lång erfarenhet av att hjälpa företagare genom hela försäljningsprocessen – från start till mål. Med både rationell och emotionell förståelse för vad det innebär att sälja ett bolag, erbjuder vi vägledning som ökar värdet i affären.

Våra experter ger dig här 5 värdefulla råd som ökar dina förutsättningar för en framgångsrik företagsförsäljning. För en än mer lyckad försäljning på alla plan uppmanar vi dig att ta kontakt med en av våra transaktionsrådgivare. En professionell sådan som lyssnar på alla dina önskemål, kan se alla unika förutsättningar och hitta lösningarna för just din affär.

1. Hitta och bestäm rätt tidpunkt

Du har beslutat dig för att sälja. Först kanske du tänker att det bästa är om det sker så fort som möjligt, men tidpunkten är i högsta grad avgörande för utgången. En försäljningsprocess tar tid. En överlåtelse kan ta upp till ett år från start till mål och vårt råd är därför att påbörja dina förberedelser tidigare än du inledningsvis har tänkt dig. Utgå från att en seriös köpare värnar om företagets kontinuitet för att säkerställa sin investerings långsiktighet. Detta innebär i praktiken att du som tidigare ägare i många fall kvarstår i bolaget en tid efter försäljningen. Hur långt tid du som säljare kvarstår i bolaget varierar naturligtvis beroende på både dina och köparens intentioner.

Nu är det dags att identifiera varför du säljer. Vilka orsaker och drivkrafter finns? Är bolaget begränsat i nuvarande struktur, vill du kapitalisera på bolagets värde – delvis eller i sin helhet, eller är drivkrafterna en kombination av många parametrar? Andra aspekter att ta hänsyn till kan vara att trygga de anställdas fortsatta engagemang och roller eller en möjlighet för ditt företag att utvecklas och komma in i ett nytt sammanhang.

De drivkrafter som hjälpte dig ta beslutet om försäljning av din verksamhet sätter agendan för vilken typ av köpare du är intresserad av att komma i kontakt med.

2. Kartlägg marknaden

Marknaden och köparnas förutsättningar har stor betydelse för hur framgångsrik företagsförsäljningen blir. Förvärvsintresset i en viss bransch kan variera från tid till annan, beroende på rad orsaker, t ex om marknaden är i tillväxt eller avtagande. Det är inte optimalt att inleda en försäljning i en bransch som för tillfället har en svacka. Då är det bättre att blicka framåt eftersom läget sannolikt kommer att vara ett annat vid ett senare tillfälle. Ett annat perspektiv är att man behöver kommunicera med marknaden och hitta rätt köpare vid rätt tidpunkt på året.

För att på djupet kartlägga marknaden krävs att man systematiskt kartlägger och bevakar både industriella och finansiella aktiva köpare. Ibland krävs det kännedom över branschgränserna. Den kunskapen och det kontaktnätet får du del av när du låter Svensk FöretagsFörmedling blir rådgivare i din företagsförsäljning.

3. Förbered dig och bolaget

Det finns många moment och arbetsuppgifter som bör klaras av före försäljningen, vi kallar detta för ”värdeskapande förberedelser”.

Exempel på sådana är att renodla och förtydliga resultat- och balansräkning samt att klargöra ägarstrukturen. Det är viktigt att bolaget inte är helt beroende av den nuvarande ägaren utan att det har skapats en struktur i verksamheten med flera individer som kan axla strategiska och operativa frågor. Det är också viktigt att överenskommelser och avtal med såväl kunder som leverantörer är tydliga. Se över dessa och säkerställ arbetsprocesser och strukturkapital inför en försäljning.

De värdeskapande förberedelserna påverkar hela affären. Förutsättningarna varierar från affär till affär och de kan vara mer eller mindre komplicerade. Ju bättre förberedelser, desto större möjlighet att lyckas med affären. Ett råd är att vara lika metodisk nu när du ska sälja, som när du byggde upp verksamheten.

Tänk på att det inte bara är bolaget som behöver förberedas för försäljningen. Att sälja sitt bolag är i högsta grad något som påverkar dig emotionellt, så även du själv behöver ställa in dig på den nya verkligheten. Transaktionsrådgivarna på Svensk Företagsförmedling har egen erfarenhet att äga företag och förstår, både rationellt och emotionellt, hur det kan kännas att sälja sitt bolag.

4. Kontroll genom hela processen

En företagsöverlåtelse kan vara mer eller mindre komplicerad och det krävs olika kompetenser vid olika tillfällen. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och det är viktigt att ta hela processen i beaktande när man ska sälja sitt företag.

Svensk FöretagsFörmedling har en beprövad process och tar ett helhetsansvar för alla delar i en företagsöverlåtelse. Vi arbetar i lokala team och har en utsedd projektledare som håller i affären från start till mål, gärna i nära dialog med parternas revisorer, banker och jurister. Vi har även tillgång till egna jurister som kan kopplas in och bli en integrerad del av projektet. Tillsammans säkerställer vi trygghet och marknadsmässighet i processens och avtalens alla delar.

Vårt erbjudande är att vägleda och underlätta för dig att bibehålla fokus på att fortsätta driva verksamheten. Köparna som vi är i kontakt med är vanligtvis både erfarna och resursstarka och det är av yttersta vikt att du som säljare har en rådgivare som på alla plan kan tillvarata dina intressen.

5. Våga marknadsutsätta buden

Vårt råd är att analysera marknaden, dess attraktivitet och hur en köparkrets skulle kunna se ut. När du sedan fått ett bud bör du granska såväl köparna som budet. Hur marknadsmässigt är budet och uppfyller det dina önskningar, även på punkter bortom köpesumman? Det händer att bolag blir uppvaktade direkt av köpare och väljer att gå vidare utan att ha analyserat erbjudandet och jämfört det med andra möjliga intressenters bud. Med vår process blir det annorlunda.

Vår erfarenhet säger att det första budet inte alltid är det bästa du kan få. Till vår hjälp har vi statistik från tusentals affärer samt ett väletablerat nätverk med såväl industriella som finansiella köpare som är aktiva på marknaden. Vi hjälper dig att granska köparna, planera för eventuella återinvesteringar och på olika sätt få hävstång i affären genom fler och bättre möjligheter.

Svensk FöretagsFörmedling ser till att buden är marknadsmässiga samt skapar bästa möjliga förutsättningar och villkor för just din affär. Våra team har genomfört tusentals framgångsrika affärer där vi varit rådgivare till privatägda företag, börsbolag och investerare. Vi är rikstäckande och arbetar nära dig som uppdragsgivare.

fler än 4650 förmedlade företag

Vi har förmedlat 4673 företag

Vill du veta mer om hur vi kan
hjälpa dig att sälja eller köpa ett företag?

Kontakta en transaktionsrådgivare nära
dig. Se våra kontor →

x